شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

معرفی اماکن تفریحی ایران

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

باشگاه قایقرانی راین

باشگاه قایقرانی راین
رفتینگ و آبادی گردی یکی گنجایش های توریسم استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود . روستاهای حیطه سامان به واسطه وجود رودخانه زاینده رود و آب و هوای خنک و فضای سبز قشنگ از جذابیت بیشتری برخوردار می باشند و گردشگران و مسافران در حین سال علی الخصوص روزها فصل بهار و فصل‌تابستان بدین ناحیه هجرت می نمایند . درین بین روستای مارکده یکی زیباترین روستاهای این حیطه است که در کنار رودخانه زاینده رود جای دارد و بدلیل داشتن باغ ها گسترده میوه , بافت سابق و تاریخی و . . . از اهمیت ویژه برای توریسم برخوردار‌است . با به کارگیری از باشگاه قایقرانی راین میتوانید لحظات بیاد ماندنی در‌این ناحیه داشته باشید .
باشگاه قایقرانی راین بنا شده در روستای مارکده برگزارکننده تورهای رفتینگ در زاینده رود است که در باغی به مساحت پنجهزار متر مربع دایر می‌باشد . این گلشن دارنده امکاناتی مانند کافی شاپ , گلشن رستوران , چای آتشی , دکه فروش تولید ها گلشن , کلبه چوبی , منزل های درختی , کپر سنتی , تخت های روی آب , زمین والیبال ساحلی , محل‌تعویض‌لباس , دستشویی جداازهم , سیستم صوتی و نوروفروغ شبانه , نگهبانی شبانه روزی , پارکینگ منحصر و اقامت می‌باشد .

باشگاه راین اولی و صرفا دارای جواز قایقرانی مارکده از سازمان ورزش و جوان ها و همینطور جواز بوم گردی و گلشن توریسم از اداره به جا مانده فرهنگی است که بیش تر از دهه سابفه رفت گایدی داراست .





رستوران گلشن
در‌این گلشن توریسم ناشتایی , عصرانه , ناهار و شام سرو میشود که می‌توانید از آنان استعمال نمایید . برای پیشنهاد خوراک از قبلی هماهنگ گردید . بدین مراد میتوانید با شماره های ۰۹۳۸۵۶۸۱۳۵۴ و ۰۹۹۰۷۵۸۲۵۵۰ تماس حاصل نمایید . ( غذاها دربرگیرنده گونه های چلوخورش , چلوکباب , چلو جوجه , استامبولی , چلومیکس , آش فن , آش شله قلمکار , حلیم بادمجان , عدس میباشد . )


مسیرهای قایقرانی با ارزش ( فصل بهار ۱۳۹۸ )

مسیر پنج کیلومتری ( بیست الی سی دقیقه روی آب ) : از مبدأ مارکده به مقصد گلشن توریسم , به ارزش ۲۵۰۰۰ تومان
مسیر هفت کیلومتری ( سی الی چهل دقیقه روی آب ) : از مبدأ روستای گرمدره به مقصد گلشن توریسم راین . بها : ۳۰۰۰۰ تومان
مسیر آبادی کیلومتری ( چهل الی شصت دقیقه روی آب ) : از روستای حجت آباد تا گلشن توریسم راین . ارزش : ۴۰۰۰۰ تومان
مسیر پانزده کیلومتری ( شصت الی هشتاد دقیقه روی آب ) : از روستای حجت آباد تا روستای راستگو آباد . بها : ۵۰۰۰۰ تومان ( همراه با در میان وعده )
مسیر بیست و پنج کیلومتری ( صدو بیست الی دویست دقیقه روی آب ) : از گلشن توریسم راین تا روستای هوره . بها : ۶۵۰۰۰ تومان ( همراه با در میان وعده )
نکته : تورهایی که بالای هشتاد درصد از رفتینگ به کارگیری نمایند می توانند از تخفیف قریه درصدی فایده مند شوند .



مارکده
مارکده روستایی تاریخی است که در پیچ‌و‌تاب رودخانه زاینده رود جای دارد و شرایط آن به گونه‌ای است که زاینده رود بدور آن می‌ چرخد . رودخانه زاینده رود در هر طرف ده به چشم می خورد و به حیث میرسد که ده در محاصره رودخانه قرار گرفته است . این نصیب از رودخانه لبریز آب ترین نصیب زاینده رود به شمار می‌رود و جوش و خروش آن زیبایی خاصی به‌این حیطه بخشیده است . اطراف رودخانه را باغ ها گسترده و فضای سبز بلند فرا گرفته که زیبایی زاینده رود را یک سری برابر نموده است . مارکده روبروی روستای قوچان واقع شده به نحوی که پهنا رودخانه مسافت میان دو آبادی به حساب آورده می شود و جمعاً در حدود دو هزار و دویست نفر جمعیت دارا‌هستند .

شغل مهم مردمان روستای مارکده باغداری است و محصول ها این حیطه اکثر زمان ها بادام , هلو , گردو , آلوچه , زردآلو و . . . است که بیشتر این تولیدات در شهرهای نجف آباد و اصفهان عرضه می شود . روستای مارکده از روش جاده آسفالت به شهر های بن , شهرکرد , سامان , تیران , نجف آباد , اصفهان , شهرک سد زاینده رود دارای ارتباط است . مردمان مارکده برای انجام شغل های اداری به سامان و شهرکرد و شغل های تجاری به نجف آباد و اصفهان رفت وآمد می نمایند .

این حوزه‌ کوهستانی به دلیل قربت به رودخانه سرسبز است . مردم روستاهای این حوزه‌ تمامی ترک گویش و از ایل قشقایی می باشند که از صدها سال پیش درین دیار به یادماندنی گردیده اند . درین در بین روستای مارکده بین این روستاها گوناگون است , بیشتراز نیمی از مردم آن عجم و نیمی دیگر ترک گویش می باشند .

روستاهای مارکده و قوچان حیطه توریسم دوچندان زیبایی اخلاق و رفتار کرده اند . روستای مارکده از روش یک پل به روستای قوچان که در آن طرف رودخانه است متصل است . قرار تصاحب کردن این ده در ذیل کوه و کنار زاینده رود جذابیت ویژه ای دارااست . گردشگران بخش اعظمی در روزهای تعطیل به روستای مارکده هجرت می نمایند . اکثری از اهل یک محل روستای مارکده منزل های دو طبقه ساخته اند که در طبقه اولیه خویش مستقر می باشند و طبقه دوم را به گردشگران اجاره می دهند .


بقیه کشش های ناحیه
در مارکده یک خزینه تاریخی موجود هست که نیاز به تجدید بنا دارااست . وجود بناهای تاریخی در کنار کشش های ارگانیک از گنجایش های ناحیه به شمار می‌رود . روستاها ی های کوچک و بزرگ اکثری در شهرستان سامان موجود هست که هرمورد زیباییها و گیرایی های توریسم مختص خویش را دارا‌هستند . گردشگاه پل تاريخي زمانخان سامان , باغ ها و روستاهاي حاشيه زاينده رود از سد زاينده رود تا سامان , قايقراني در آبهاي آهسته و غران ( روستاي سوادجان ) , باغ ها میوه همگی از اهمیت ویژه توریسم برخوردار می‌باشند .

در طرح جامع استان چهارمحال و بختیاری ۶ مسیر پیشنهادی توریسم تعریف شده‌ است که مسیر شماره ۲ آن از سامان می ‌گذرد . این مسیر عبارت است از : شهرکرد , معضل خیس ( قلعه معضل خیس ) , سامان ( پل زمان خان , شوراب صغیر , لبه زاینده رود ) , هوره ( پل هوره ) , مارکده , دریاچه سد زاینده رود , بن ( آبگیر بن ) , امامزاده سید محمد , شهرکرد .



وضعیت مکانی
مارکده , روستایی از توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری کشور ایران است . مسافت روستای مارکده تا راس بخش سامان ۳۵ کیلومتر و تا شهرکرد ۶۰ کیلومتر است که دسترسی به آن را سهل و آسان نموده است .

تنگه واشی تهران

تنگه واشی تهران
تنگه واشی یا این که به عبارتی تنگه ساواشی یکی‌از زیباترین کشش های توریسم اطراف تهران در فصل تابستان است . تنگه واشی یا این که تنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های توریسم است که نزدیک به ۱۷ کیلومتری شهرفیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مطلوب در تابستان‌ها , صاحب خانه جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است . ممکن است یکی‌از جذابترین بخش‌های هجرت به تنگه واشی تکان در رودخانه‌ای است که فی مابین یک دره سنگی جای دارد .

یکی‌از سه کتیبه دارای اسم و رسم عصر قاجار هم درین تنگه واقع شده‌ است .
تنگه واشی در وضعیت جغرافیاییN355222 E524337 در استان تهران واقع است . تنگه واشی یا این که تنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های توریسم است که نزدیک به ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مطلوب در تابستان‌ها , صاحب خانه جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است . تنگه واشی به ارتفاع حدود ۳۰۰ متر و با دیواره‌های صخره‌ای بلند به طول حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های ساواشی سرچشمه می گیرد و از در بین دشت می‌گذرد . در فصل‌تابستان که آب به کمترین میزان خویش می رسد , عمق آن به حدی است که در بعضا نقاط تا تحت زانوی شما‌را تر کند . یکی مهم‌ترین جذابیت‌های این تنگه , همین عبور کل مسیر از دربین آب است .



برای رفتن به تنگه ساواشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه ـ تهران , بعداز ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر , روستای جلیزجند نمایان می گردد . این ده در کناره یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغ ها متفاوت سازه شده ‌است . بعداز عبور از ده و طی حدود ۴ کیلومتر در جاده‌ای که فی مابین دشت و در کنار جوی‌های مملو از آب زلال , احداث شده , محل پیاده روی تنگه ساوشی استارت می شود . بعداز عبور از تنگه اولیه و گذر از دشتی خوشگل , تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه او‌لین مسافت دارااست . این تنگه نیز مثل تنگه اولیه چشم‌نواز است و از دیواره‌های سنگی آن در نقاط متعدد چشمه‌های آب زلال و خنک در جهت زیر روان است .





تنگه واشی همگانی بوده و تماشا از آن بدون‌پول است . در عین هم اکنون , مسافران و بازدیدکنندگان می‌بایست هزینه‌هایی را برای پارکینگ ( که به صورت سری سازمان میگردند ) پرداخت کنند . ارایه سرویس‌های بهداشتی در حوزه‌ در توان ناباورانه‌ای ضعیف است . می‌توان ابراز داشت که به حیث رئیس شهری , حیطه به حالا خویش رها شده است! ریختن آشغال از سمت بازدیدکنندگان هم تصاویر ناخوشایندی را در کنار مناظر زیبای ارگانیک بوجود آورده است . درصورتی که مدیریتی سازگار با فضای سبز , تاریخچه و نیاز بازدیدکنندگان درین حیطه اختیار میشد , جذابیت‌های توریسم آن دو چندان می‌نمود .

کتیبه
تنگه واشی علاوه بر درختان خوشگل , دارنده اثرها تاریخی هم می‌باشد . یک کدام از سه کتیبه دارای اسم و رسم عصر قاجار در‌این تنگه واقع شده‌ و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند . هر سه این کتیبه‌ها به فرمان فتحعلی پادشاه قاجار حکاکی شده است . فتحعلی فرمانروا که دوران پیش از پادشاهی خود را در شیراز گذرانده بود , با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار , سه نفر به نامهای حجارباشی , نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد .

کتیبه بنا شده در تنگه ساواشی دارنده بعدها شش در هفت متر است که اتفاق ها زمان فتحعلی فرمان روا بدور تا به دور کتیبه داستان شده است . مطرح ترین نقش پررنگ این کتیبه‌ها , نقش شکارگاه با تصویر اسب , نیزه و شکارهایش است که در نزدیکی آن می‌توان عباس میرزا , علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی سلطان و همینطور نوادگانش را در حالا شکار رویت کرد . این کتیبه که حدودا ۱۸۵ ساله‌است به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابیدن آفتاب در امان بوده‌است البته صنعت توریسم به آن زخم وارد نموده‌است .

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه
آبشار زردلیمه از عریض ترین آبشارهای جمهوری اسلامی ایران است که در نقطه ای بکر در دل کوههای زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری جای‌دارد . آبشاري بسيار زيبا و بكر در جنوب شهرستان اردل در ميان كوههاي راز به فلك كشيده زاگرس و در جوار رودخانه بازفت . براي رسيدن به آبشار بايستي 8 ساعت پياده‌ روي و كوهپيمايي كرد . در مسيري كه مشتمل بر مجموعه‌ اي از كوه , صخره , شيب زياد و جنگل‌ هاي زيباي بلوط است . منطقه‌ اي زيبا وبكر كه با ورود به آن یکسری روزي از دنياي امروزی و زندگي لبریز هياهوي شهري به دور مي‌ شويد .

کلیه حوزه‌ پوشیده شده از بیشه های بلوط بنه , کنار , انار وحشی و گردو است .
آبشار رنگ زرد لیمه فی مابین بیشه های بلوط و طبیعت صنوبر وحشی با عرضی مضاعف و طول کم نظیری بی نظیر است که از هر کناره آن آب فرو می ریزد و آدم را به رویاهای خویش می‌برد .
مسیر دسترسی
آبشار زرد رنگ لیمه یا این که ( بوبنه ) در ناحیه دیناران در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و در ۳۰ کیلومتری غرب اردل پس از روستاهای کاج و رستم آباد واقع شده‌است .
مسیر این آبشار راهی سراشیبی با شیب های خطرناک و پرتگاههای دوچندان ژرف و جالب در جنوب فن کوه سپید با قله های خوشگل ماقارون ( ماه آفرین ) ودر جلوی آن شمال کوه سپید کوتک دیدگان را می نوازد .
مسیر دسترسی بدین آبشار شهرستان اردل نیست بلکه چهت نیل به آبشار رنگ زرد لیمه باید وارد جاده و دشت آلیکوه گردید و از روستای کاج عبور کرده و در روستای رستم آباد مسیر را به سوی جنوب ادامه داده که در اولِ مسیر چشمه سرد آب موجود هست .
به نقل از رابطه ها همگانی سازمان کل ارثیه فرهنگی چهار محال و بختیاری ; این جاده در آخر حدود 40 کیلو متر به یک جاده خاکی تبدیل شده و آن‌گاه به دامنه تپه ای رسیده که انتهای جاده خاکی می‌باشد . در امتداد جاده تکان کرده تا به دره مورد نظرکه فاقد جاده و خط مش اتومبیل رو است می رسیم و بایستی این مسیر را پیاده پیمایش کنیم . در بالا برفراز دره قرار می‌گیریم و بایستی با به کار گیری از یک مسیر مالرو به ذیل دره جنبش کرده و همراه با رود منزل به سوی شرق و بالای رود منزل ادامه بدهیم تا به آبشار زردلیمه برسیم .



ناگفته نماند مسیر رفت به 8 ساعت پیاده روی و به شب مانی نیازدارد و وجود خیمه و انبان خواب مطلوب از الزامات این مسافرت است و درطول روز دوم هم نسبتاً به عبارتی 8 ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر رجوع به عبارتی مسیر محصول رو و یا این که پاکوب رفت است . هرکه طاووس خواهد گونه هندوستان کشد . به هیچ عنوان این مانند را برای آبشار زردلیمه گفته اند .
قابل ذکر است مسیر وصال به ابشار محل گذر عشایر است و پاکوب مشخصی داراست .

پارک جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه تهران
بوستان جمشیدیه بعداز بوستان ملت دو‌مین پارکی است که از طرف مردمان تهران , به مهمان غیر تهرانی توصیه میشود . یکی عوارض محبوبیت این بوستان متناسب بودن آن برای همگی گروههای سنی و قشرها متفاوت جامعه است . کوهنوردان بدین پارک میایند تا گرد نیز انباشته شده و راهشان را در جهت کلک‌چال و کوه های شمال تهران و فن کوه البرز ادامه دهند , بعضا مردمان هم فضای این بوستان را برای کسب ادب برمی گزینند و بعضا هم در کافه ها و رستوران ها ی این بوستان وقت ها خوشی را سپری می‌کنند .

تاریخچه پارک جمشیدیه
از عصر کهن املاک متعددی در تهران به طایفه دولو که از مشهورترین خانواده‌ های متعلق به قاجار بودند وابستگی داشت و اسم مهندس جمشید دولو قاجار هم تحت عنوان صاحب زمین این پارک ثبت شده بود . او که از مالکان بزرگ تهران به شمار میرفت , ملک ۶۹ هزار مترمربعی خویش را به فرح پهلوی داد و نامش بر رمز گویش ها به‌زمین‌خورد . در صدر ایده احداث منزل سالمندان دراین مکان مطرح شد اما نتوانست حیث مسئولین را به خویش جلب نماید و در غایت در سال ۱۳۵۶ این حیطه به حالت یک بوستان همگانی در آمد . اسم این بوستان را به یاد صاحب و مالک اول آن یعنی جمشید دولو قاجار , جمشیدیه نهادند . طی چندین سال این پارک که در شمالی ‌ترین نقطه تهران قرار داشت , صاحب خانه هواداران بخش اعظمی شد .
واجب به یاد آوری است که طراح پارک جمشیدیه کامران طباطبایی دیبا است که حرفه معماری را در دانش گاه هاوارد شهر واشینگتن دی . سی . گذرانده است . وی نقاش , شهرساز و معمار روشنفکر و صاحب و مالک سبک اهل ایران است که بناهای خوشگل و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران , فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانش جو , بوستان شفق و . . . را در کارنامه خویش داراست و امروزه در بیرون از کشور‌ایران معاش می نماید .

وضعیت جغرافیایی
این بوستان با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال این شهر جای دارد . این پارک از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به اسم دولو همسایه است , از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می شود .

ویژگیهای بوستان جمشیدیه
این بوستان چهار محل ورود دارااست . از هر طرف که وارد گردید فضای سنگی بوستان و ادب آن شما‌را مسحور خواهد کرد . در تحت با جالب ها و زیباییهای مختص این بوستان آشنا میشویم .

گذرگاه های سنگی و رویایی
در اولِ ورود به بوستان جمشیدیه , اول چیزی که دقت شما‌را به خویش جلب می نماید , گذرگاه های سنگ گلیم بافت شده می‌باشند که می‌توانید بر روی آنان گام بزنید و کناره کناره ی بوستان را از نگاه بگذرانید . طبیعت رمز به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه ها چشم انداز ای رویایی و مسیری دیده نواز را در مقابلتان قرار می دهند و شما‌را با خویش به دنیایی دیگر می‌برند .

دریاچه و آبشار و آبنماهای سنگی
یکی‌از جذاب های بوستان جمشیدیه , رقص آب در هرجا آن است که در محل دریاچه به نقط ی اوج خویش میرسد . جریان و رقص آب درین بوستان تازگی خاصی به آن بخشیده و چهره یی از گلشن های اهل ایران را در ذهن تداعی می نماید . در جوار آبشار و دریاچه نیمکت هایی وجود دارا‌هستند که می‌توانید از آن‌ها به کارگیری فرمایید و برای ساعت‌ها به‌این جلوه روح نواز آب خیره شده و از رقص ماهی ها در آب هم لذت ببرید . اردک ها و مرغابی ها هم راز و صدای خودشان را دارا‌هستند و میان دریاچه چرخ می زنند . حضور این پرنده ها هم زیبایی و لطافت این مکان را مضاعف می نماید .

پرنده ها و گیاهان متعدد
درختان جمشیدیه که از زیبایی های آن به شمار میرود , جلوه خاصی به بوستان داده است . درین طبیعت فضای سبز و گیاهانی همچون اقاقیا , نارون , چنار , گویش گنجشک , افرای سیاه , بیدمجنون , سرو , بلوط , زردآلو , سیب , گلابی و گیلاس را خواهید روءیت کرد که هر کدام زیبایی مختص خودشان را دارا‌هستند .
در جمشیدیه میتوانید بیشتراز ۶۰ نوع پرنده را ملاحظه کنید که در فضای این پارک به‌این سو و آن سو میروند و صدایشان از هر جایی به گوش می‌رسد . میتوانید سا‌عتها به تماشای این مخلوقات قشنگ بپردازید و یا این که به کنار دریاچه بروید و رقص آنها‌را در آب ملاحظه کنید .

تندیس ها
یکی‌از جذاب های جذاب دقت جمشیدیه , تخته سنگ‌ هایی میباشند که تغییر‌و تحول صورت داده گردیده اند و هیبت حیوان ها و انواع گوناگون را بخود گرفته اند . کافیست یه خرده از توان رویاپردازی خویش سود بگیرید تا غرق تماشای این تندیس های سنگی گردید . تندیس هایی نیز چشم می گردند که مفاهیم ارگانیک , فرهنگی و عرفانی دارا هستند و با صورت و شمایل مختص خویش قوه تخیل شما‌را به فعالیت می اندازند . این تندیس ها برای بعضا بقدری دیدنی میباشند که سختی پیمودن ۶۰۰ پلکان را برای تماشای آنان , به جان می‌خرند .

پارک فردوسی
پارک جمشیدیه تاکنون ۲ توشه مورد نوسازی قرار گرفته تا زیبایی هایش مراقبت شوند و مردمان به راحتی بتوانند از تجهیزات آن به کارگیری نمایند . یکی این مرمت ها در سالیان ۱۳۷۵ و ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه طولانی تر شد ; البته اسم جدید ای به آن دادند که به پاس ۳۰ سال سختی شعر سرا کشور‌ایران در سرایش شاهنامه , با اسم فردوسی مزین شوید . بیش تر از ۶۳۱۷ متر مربع از این بوستان به گلکاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه , جلوه ای متعدد به آن داده است .

نمایشگاه های فصلی
در بعضی روزها سال می‌توانید شاهد برپایی نمایشگاه های هنری گوناگون در بوستان جمشیدیه باشید , از جمله نمایشگاه صنعت های دستی که با همیاری هنرمندان در‌این بوستان برپا میشود .

فعالیتهای مطلوب درین بوستان
ورزشی : درختان این بوستان برای پیاده روی زیاد مطلوب است . در‌صورتی‌که به کوهنوردی عشق دارید , این بوستان میعادگاه کوهنوردانی است که قصد رفتن به کلک چال و ارتفاعات شمالی تهران را دارا‌هستند . این بوستان در اولِ مسیر مهم صعود به پناهگاه کُلَک‌چال جای دارد . شما هم می توانید راهتان را در سوی جمشیدیه کج کرده و به تیم های کوهنوردی بپیوندید .
عکاسی : پایتان که به جمشیدیه رسد , سوژه های عکاسی هم یکی بعداز دیگری جلوی چشمتان رژه می‌روند و وسوسه می نمایند که دست به دوربین گردید و یکی‌از یاد انگیز ترین لحظات زندگیتان را ثبت نمائید . این بوستان در هر فصل جلوه ای نو دارااست و مدام برای عکاسی زیباست .
پیک نیک و تفریح : وجود آلاچیق و تجهیزات مطلوب هم منجر شده تا جمشیدیه به مکان نیکی برای پیک نیک و گذراندن یک روز به یاد ماندنی در کنار عزیزان یا این که خانواده تبدیل شود .
شما می‌توانید با پاره ای گام زدن در بوستان و پیمودن پلکان ها و سربالایی ها به دریاچه و آبشار برسید و در آنجا از رستوران هایی که با غذاهای محلی و سنتی کردی , آذربایجانی , شمالی و . . . با فضایی سنگی و معماری سنتی که نیمکت هایشان را هم رو به بوستان چیده اند استعمال فرمایید و در کنار خوراک میل کردن از چشم انداز در مقابلتان هم لذت ببرید .
در‌صورتی‌که راهتان را در جهت قسمت های بالایی بوستان جمشیدیه ادامه دهید , در غایت به جایی می رسید که میتوانید تهران را به صورتی متعدد مشاهده نمایید .




تجهیزات پارک جمشیدیه
پارک جمشیدیه که یکی‌از پرطرفدارترین بوستان های تهران است , تجهیزات رفاهی و تفریحی عالی و قابل قبولی داراست . از تجهیزات این بوستان می شود به تالار آمفی نمایش زنده , رستوران , آب ‌نما , نیمکت , سطل آشغال , آبخوری , آلاچیق , طبیعت مشتمل بر گیاهان پوششی , بیشه کاری , درختچه , گل و گلکاری , توالت و ۱۷۵ تیر فروغ و روشنایی اشاره کرد . حتمی به یادآوری است که‌این بوستان شهر بازی ندارد البته برای پیک نیک و گردش فراوان مطلوب است .

بند دره بیرجند

بند دره بیرجند
بیرجند شهری تاریخی در دل بیابان کشور ایران است و یک کدام از بخش ها توریسم دوستداشتنی جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود . بند دره که سدی تاریخی است یکی‌از مهم‌ترین جاذبه های تاریخی این شهر به حساب آورده می شود . عمر بند دره به آخرها زمان زندیه و اوایل عصر قاجار بر می‌گردد .

این بند که مهم‌ترین بند تاریخی و مطرح ترین بند کوهستانی شهر بیرجند است , به فرمان امیر شوکت ‌الملک در سال ۱۲۹۴ هجری قمری درست شده ‌است .

بند دره بیرجند



بنای این سد با پیروی از شیارهای کوه و در مطلوب ‌ترین نصیب دره تحت روی طبقات رسوبی کف رودخانه سازه شده‌است . ارتفاع تاج آن ۳۱ متر , پهنا تاج آن ۳ تا ۵ متر و طول آن حدود ۱۳ متر و ضخامت دیوار سد در نصیب مبنا به ۸ متر و در نصیب تاج از ۳ تا ۵ متر گوناگون است .

بند دره با مصالحی زیرا سنگ‌ های شکسته شده کوه ‌ها , خشت و آهک و در بعضا نقاط با ساروج تشکیل شده و با اعتنا به گذشت زمان ایستادگی نیکی از خویش نشان داده است . نمای بیرونی آن از خشت تشکیل‌شده شده‌است .

این بند یک بنا وزنی بوده و جهت تقویت دیواره‌ بند , پشت بند عظیمی احداث شده‌است . در اواسط دیواره بند محیط ‌ای عمودی به صورت چاه موجود هست که در هرمورد متر طول در راستای بند روزنه ‌ای درنظرگرفته شده که به درون بند روش دارااست .

بند دره بیرجند



آب این سد از نزولات جوى تامین مى ‏شود و در بدنه بند و در کنار صخره شرقى آن سرریزى درنظرگرفته شده ‏است که اضافی آب بند از روش آن به خارج مى ریزد و به مصرف کشاورزى مى ‏رسد . به غیر از بند دره دو بند دیگر به نام‏ هاى بند قدمت فرمانروا و بند النگ ( چارده ) هم در همین فن کوه موجود هست که از اثرها دوران قاجاریه مى ‏باشند .

رودخانه فصلی بند دره در مسیر جنبش خویش نقاط قشنگ و خوش آب و هوایی را بوجود آورده است که از مهمترین تفرجگاه های شهر بیرجند محسوب می گردند .




حالت مکانی
این بند یا این که سد در ۵ کیلومتری انتهای خیابان معلم بیرجند در بین حرفه کوه جنوب این شهر به اسم فن کوه باقران واقع شده‌است .
روش ارتباطی آن از بیرجند , از روش خیابان پاسداران بیرجند قابلیت پذیر است .

پارک جنگلی کشپل

بوستان جنگلی کشپل
پارک جنگلی کشپل مازندران یکی تفریحگاه های خانوادگی و از بوستان های جنگلی باصفا در شهرستان نوروفروغ است . بیشه کشپل از شش جور پوشش گیاهی و جنگلی از جمله فضای سبز و گیاهان توسکا , لرک و توسکا , توسکا و بلوط , افرا و بلوط , ممرز , انجیلی و ممرز انجیل پوشانده شده‌است . علاوه بر پوشش گیاهی قشنگ و منحصربه‌فرد بفرد , رودخانه ها و چشمه های واضح و زلال آن چشم انداز فراوان زیبایی را در‌این بیشه 7200 متری کردار کرده و هر سال تعداد متعددی گردشگر و گردش گر برای تفریح و سرگرمی به‌این مکان جاری می‌شوند .

چشمه‌ های لبریز آب حالت را برای تفریح آماده ساخته و شهرداری چمستان تاسیسات و وام ها متفرق ای از قبیل آلاچیق , حصار نرده ‌ای , پلکان سنگی , مغازه مواد غذایی و کته کبابی , بوستان بازی برای طفل ‌ها و زمین بازی فوتبال و والیبال و توالت آماده نموده است .
بوستان جنگلی کشپل مازندران یک کدام از تفریحگاه های خانوادگی و از بوستان های جنگلی باصفا در شهرستان فروغ و روشنایی است . بیشه کشپل از شش جور پوشش گیاهی و جنگلی از جمله طبیعت و گیاهان توسکا , لرک و توسکا , توسکا و بلوط , افرا و بلوط , ممرز , انجیلی و ممرز انجیل پوشانده شده‌است . علاوه بر پوشش گیاهی خوشگل و منحصربه‌فرد بفرد , رودخانه ها و چشمه های واضح و زلال آن چشم انداز زیاد زیبایی را درین بیشه 7200 متری اخلاق کرده و هر سال تعداد متعددی گردشگر و گردش گر برای تفریح و سرگرمی بدین مکان روان می گردند .

چشمه‌ های لبریز آب موقعیت را برای تفریح فراهم ساخته و شهرداری چمستان تاسیسات و وام ها متفرق ای از قبیل آلاچیق , حصار نرده ‌ای , پلکان سنگی , مغازه مواد غذایی و کته کبابی , بوستان بازی برای کودک ‌ها و زمین بازی فوتبال و والیبال و دستشویی آماده نموده است . بوستان جنگلی کشپل
خصوصیت جغرافیایی
مسیر ییلاقی لاویج
خصوصیت گیاهی
این بوستان جنگلی دارنده شش دسته گیاهی از قبیل فضای سبز و گیاهان توسکا , لرک و توسکا , توسکا و بلوط , افرا و بلوط , ممرز , انجیلی و ممرز انجیل هست .
خصوصیت یگانه
چشمه های گوارا
پیشنهادات
ارکان برای تماشا
بیشه و چشمه
شایسته ترین زمان مشاهده
فصل بهار و فصل تابستان
تقریب برهه زمانی زمان مشاهده
یک روز
وسایل و امکانات ما یحتاج
طعام , آب شرب , خرقه مطلوب
نزدیک ترین جاذبه های توریسم
آبادی و آبگرم لاویج
مسیر دسترسی
نشانی
مازندران , نوروروشنایی , چمستان , بوستان جنگلی کشپل
بوستان کشپل در لبه زیبای لاویج رود , با چشمه های پرآب و زلال و تجهیزات نسبی اقامتی , رستوران , قهوه منزل سنتی , توالت و محل بازی خردسالان , از جاذبه های خوشگل و جالب چمستان است که میتوانید در روز ها فصل تابستان اوقاتی خوش را در آن سپری نمائید .

جنگل‌ های لاویج از تنوع دوچندان جور ‌های گیاهی و دختان متعدد برخوردار‌است و در هر حوزه‌ آن چشمه‌ سارانی از دل زمین می ‌جوشد . این حوزه‌ در هر فصلی از سال از میوه‌ های وحشی و جنگلی خاصی شامل است . فصل بهار با شکوفه‌ های سپید , فصل‌تابستان یکسره سبز و فصل پاییز هزار رنگ آن جلوه های ارگانیک آن به شمار می ‌رود .

بوستان جنگلی کشپل از نگاه پوشش گیاهی دارنده شش مدل جنگلی توسکا , لرک و توسکا , توسکا و بلوط , افرا , بلوط , ممرز , انجیلی و ممرز و انجیل است .

این بوستان جنگلی که به واسطه وجود چشمه های فراوانش فی مابین گردشگران و محلی ها معروف است در بدو ورود به چمستان , در جاده لاویج واقع شده‌است . چشمه و طبیعت به نیز پیوند خورده بیشه درین حیطه , تابلویی خوشگل و منحصربفرد از فضای سبز را در پیش دیده بینندگان رسم نموده است .

برای گذراندن یک روز عالی درین بیشه از لباسهای راحت و مطلوب برای کوهنوردی استعمال فرمائید . همچنین سفارش میشود در حالتی‌که نوپا خردسال به همراه دارید آب معدنی با خویش ببرید .


وضعیت جغرافیایی
این بوستان جنگلی در شهرستان نوروروشنایی , شهر چمستان درمسیر ییلاقی لاویج و درحد فاصل ۲/۵ کیلومتری از چمستان با موقعیتی که از شمال به جاده روشنایی - چمستان , از جنوب به کوه و آب گرم لاویج , از شرق به جنگلهای چمستان واز غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان منتهی می شود , واقع شده‌ است .

مسیر دسترسی
بوستان جنگلی کشپل در مازندران , چمستان مسیر ییلاقی لاویج و در ۲/۵ کیلومتری چمستان واقع شده‌است . این بوستان جنگلی در اولِ جاده آسفالته لاویج از طرف چمستان

اهواز، شهر شب زنده دار

اهواز , شهر شب زنده دار
اهواز یک کدام از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و عمده مردم آن به لهجه عربی و پارسی کلام می گویند . اهواز در قبل و به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس , شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که احتمال دارد اکثری از آن ها تلخ باشد . البته امروزه این شهر بزرگ , یکی برگزیدگان شهر‌های مملکت در زمینه‌های متعدد است و مردم غیور آن توانسته‌اند اثر ها فساد نتایج از مبارزه را آباد نمایند . درپی میخواهیم جاهای جذاب اهواز را به شما معرفی کنیم زیرا در فصل زمستان , به جهت آب‌وهوای گرم و مطبوع آن مقصد مضاعف خیر و خوبی برای توریسم به حساب میآید .

رود کارون
رود کارون

وقتی کارون بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی کشور ایران بود و برای جنوبی‌های کشورمان مکانی خاطره‌ساز به حساب میآید البته امروزه این رودخانه در معرض خطر کم‌آبی و بی آبی جای‌دارد . رود کارون با ۹۵۰ کیلومتر ارتفاع , طولانی‌ترین رود جمهوری اسلامی ایران است که سرچشمه‌ی حیاتی آن زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است .


وضعیت کارون روی نقشه
کارون که آب‌شرب اهواز از آن تامین‌ می‌گردد , ظرفیت آن را دارااست که به مکانی تفریحی زیاد پررونقی تبدیل شود و صاحبخانه گردشگران داخلی و فرنگی باشد . این رود در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۹ در فهرست به جا مانده ارگانیک کشور ایران به ثبت رسید .

بازار عبدالحمید
بازار عبدالحمید قدیمی‌ترین بازار اهواز است که در خیابان نظامی یا این که نظری‌پور , در بین خیابان نادری و امام خمینی قراردارد . کاروان‌سرای روضه خوان خزعل در‌این بازار قراردارد . این بازار هنگامی بازار اساسی و راءس خرید شهر بود . در آن دوران بیشتر همسایه ثروتمند شهر و اشراف‌زادگان بیشتر از بازار عبدالحمید خرید می‌کردند ولی امروزه بخشی از بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرق‌وبرق گذشته آن نیست . عمر این بازار به بیش تر از یک قرن میرسد .

بازار کاوه
بازار کاوه اهواز

بازار کاوه وابسته به دوران پهلوی است و علاوه بر میوه وسبزی نو , سوغاتی‌های اهواز را نیز میتوانید از آنجا بخرید . ماهی و میگوی جدید , کلوچه , رطب , خرما , شیره‌ی رطب , ارده , حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی میباشند که به فراوانی در‌این بازار پیدا میشود . بوی ترشی‌های خوشمزه‌ی جنوبی نیز به مشام‌تان خواهد رسید . چه بسا میتوانید تحت عنوان سوغاتی از ادویه‌های خوش‌عطر این بازار تنظیم نمائید .


حالت بازار کاوه روی نقشه
موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه‌ی هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۳۸ , در ۲ طبقه و با ۵ آلبوم آغاز به عمل کرد . در گنجینه‌ی این موزه ۷۰ اثر حفظ میشود که ۶۰ اثر آن وابسته به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن وابسته به هنرمندان دیگر استان‌ها است . درین موزه همایش‌ها , کارگروه‌ها , دوره‌های آموزشی هنری متفاوت و سمینارهای هنری برگزار میگردد .


شرایط موزه هنرهای معاصر روی نقشه
بنای معین‌التجار
بنای مشخص و معلوم التجار اهواز

این سازه در حین ناصرالدین پادشاه قاجار در اهواز سازه شده‌است . در واقع این بنا کاروان‌سرایی در حوالی پل سپید است که در بافت کهن شهر اهواز جای‌دارد . سرای معین‌التجار , سرای بازرگان برجسته‌ی بوشهری , حاج محمد تقی معین‌التجار بوده و امروزه به مکانی برای مشاهده گردشگران تبدیل شده‌است . این سازه در مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ی ۲۱۵۸ در فهرست اثر ها ملی کشور‌ایران به ثبت رسیده است .

اهواز، شهر شب زنده دار

اهواز , شهر شب زنده دار
اهواز یک کدام از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و عمده مردم آن به لهجه عربی و پارسی کلام می گویند . اهواز در قبل و به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس , شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که احتمال دارد اکثری از آن ها تلخ باشد . البته امروزه این شهر بزرگ , یکی برگزیدگان شهر‌های مملکت در زمینه‌های متعدد است و مردم غیور آن توانسته‌اند اثر ها فساد نتایج از مبارزه را آباد نمایند . درپی میخواهیم جاهای جذاب اهواز را به شما معرفی کنیم زیرا در فصل زمستان , به جهت آب‌وهوای گرم و مطبوع آن مقصد مضاعف خیر و خوبی برای توریسم به حساب میآید .

رود کارون
رود کارون

وقتی کارون بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی کشور ایران بود و برای جنوبی‌های کشورمان مکانی خاطره‌ساز به حساب میآید البته امروزه این رودخانه در معرض خطر کم‌آبی و بی آبی جای‌دارد . رود کارون با ۹۵۰ کیلومتر ارتفاع , طولانی‌ترین رود جمهوری اسلامی ایران است که سرچشمه‌ی حیاتی آن زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است .


وضعیت کارون روی نقشه
کارون که آب‌شرب اهواز از آن تامین‌ می‌گردد , ظرفیت آن را دارااست که به مکانی تفریحی زیاد پررونقی تبدیل شود و صاحبخانه گردشگران داخلی و فرنگی باشد . این رود در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۹ در فهرست به جا مانده ارگانیک کشور ایران به ثبت رسید .

بازار عبدالحمید
بازار عبدالحمید قدیمی‌ترین بازار اهواز است که در خیابان نظامی یا این که نظری‌پور , در بین خیابان نادری و امام خمینی قراردارد . کاروان‌سرای روضه خوان خزعل در‌این بازار قراردارد . این بازار هنگامی بازار اساسی و راءس خرید شهر بود . در آن دوران بیشتر همسایه ثروتمند شهر و اشراف‌زادگان بیشتر از بازار عبدالحمید خرید می‌کردند ولی امروزه بخشی از بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرق‌وبرق گذشته آن نیست . عمر این بازار به بیش تر از یک قرن میرسد .

بازار کاوه
بازار کاوه اهواز

بازار کاوه وابسته به دوران پهلوی است و علاوه بر میوه وسبزی نو , سوغاتی‌های اهواز را نیز میتوانید از آنجا بخرید . ماهی و میگوی جدید , کلوچه , رطب , خرما , شیره‌ی رطب , ارده , حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی میباشند که به فراوانی در‌این بازار پیدا میشود . بوی ترشی‌های خوشمزه‌ی جنوبی نیز به مشام‌تان خواهد رسید . چه بسا میتوانید تحت عنوان سوغاتی از ادویه‌های خوش‌عطر این بازار تنظیم نمائید .


حالت بازار کاوه روی نقشه
موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه‌ی هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۳۸ , در ۲ طبقه و با ۵ آلبوم آغاز به عمل کرد . در گنجینه‌ی این موزه ۷۰ اثر حفظ میشود که ۶۰ اثر آن وابسته به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر آن وابسته به هنرمندان دیگر استان‌ها است . درین موزه همایش‌ها , کارگروه‌ها , دوره‌های آموزشی هنری متفاوت و سمینارهای هنری برگزار میگردد .


شرایط موزه هنرهای معاصر روی نقشه
بنای معین‌التجار
بنای مشخص و معلوم التجار اهواز

این سازه در حین ناصرالدین پادشاه قاجار در اهواز سازه شده‌است . در واقع این بنا کاروان‌سرایی در حوالی پل سپید است که در بافت کهن شهر اهواز جای‌دارد . سرای معین‌التجار , سرای بازرگان برجسته‌ی بوشهری , حاج محمد تقی معین‌التجار بوده و امروزه به مکانی برای مشاهده گردشگران تبدیل شده‌است . این سازه در مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ی ۲۱۵۸ در فهرست اثر ها ملی کشور‌ایران به ثبت رسیده است .

ارامگاه باباطاهر

ارامگاه باباطاهر
قدمت این سازه که تا کنون تعدادی توشه تجدید بنا شده به دوران سلجوقی می رسه که در قرن ۶ قمری یه ساختمان بلند ۸ضلعی آجری بر روی قبر ( باباطاهر ( ساخته شد , و ( رضا خان پهلوی ( بنای آجری دیگری روی آن ساخت . بنای نو رو نیز ( مهندس فروغی ( در سال ۱۳۴۴خورشیدی ساخته . آرامگاه پدر طاهر در حین خویش از جمله شاهکارهای معماری بوده که طرح حساس آن از معماری های قرنها ۷ و ۸ قمری گرفته شده . تو محوطه داخلی آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ خوشگل حک شده و تو نصیب تحت , اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده‌است .



پدر طاهر همدانی , مشهور به پدر طاهر برهنه شعر سرا , عارف و دوبیتی سرای آخرها سده‌ی چهارم و پنجم هجری که از سال میلاد و وفات او مورخ و داده ها دقیقی نیست . آنچه که از شخصیت باباطاهر عریانی به ما رسیده یادکردی از معاش عارفانه و معمولی زیستی او بوده که در اسم او هویداست . در پیشین به پیران وارسته کنیه پدر و به هر کس از تعلقات مادی بریده است و گلایه مند به وضع و اوضاع جامعه زمان خویش بود , کنیه برهنه را نسبت می‌دادند . همینطور عده‌ای از مردمان محلی همدان این شعر سرا را بدین استدلال لخت می‌خواندند که برای خنکی تن خویش به صورت لخت بر روی برف‌ها می‌خوابید . این شعر سرا در شهر سابق همدان به گمنامی معاش را سپری می کرد تا این که در اثر عصمت و طهارت و بی علاقگی به عالم به کراماتی دست یافت که اسم اورا بر راز زبان‌ها انداخت . باباطاهر لخت بیشتر با دوبیتی‌های شیرین و دلربایش شناخته می گردد به نحوی که دوبیتی‌های او بیشتر به زبان لری و از جور فهلویات و ترانه‌های معمول در نقاط متفاوت کشور‌ایران سروده شده‌است . پدر طاهر در دوبیتی‌های خویش از عشق و علاقه به پروردگار , درختان و انسانیت صحبت می گوید . وی همگان را به بشر بودن و قیمت نهادن به معاش انسانی پیشنهاد میکرد به نحوی که در اشعار و دوبیتی‌های او به عینه آنان را بازدید میکنید . همینطور در اشعار باباطاهر پند و اندرزهایی به آیندگان نیز چشم میگردد . آرامگاه باباطاهر عریانی یک کدام از دیدنی‌های همدان است که در شمال شهر همدان جای‌دارد . این آرامگاه در می دانی مستطیل صورت و با فضای خوشگل و سرسبزش و همینطور با گنبد فیروزه‌ای منشوری شکلش اعتنا همگان را در سوی خویش جلب می‌نماید . آرامگاه باباطاهر در می‌دانی به اسم خویش پدر طاهر بر روی تپه‌ای با قاعده‎‌ی هشت ضلعی بر روی سکویی ایجاد شده است . بنای آرامگاه باباطاهر در همدان در سال 1344 تشکیل شده و تا کنون یک سری توشه مرمت شده‌است . آرامگاه کنونی باباطاهر عریانی در شهر همدان شاهکار ممتاز و بدیعی از معماری قرن هفتم و هشتم هجری و قرن حاضر است . نما و گلیم بافت داخلی بنای آرامگاه باباطاهر از سنگ مرمر و گرانیت است . هشت ستون ساختمان بلند , بقعه باباطاهر , کف و پله‌های آرامگاه باباطاهر عریانی از سنگ گرانیت تروتمیز شده به گونه ای که وسوسه زیارت از این آرامگاه را به جان خیلی از مسافران می‌اندازد . در درون آرامگاه کتیبه‌هایی از کاشی و سنگ مرمر موجود است که اشعار و دوبیتی‌های باباطاهر بر روی آنها به زیبایی حک شده‌است . گردشگران به هنگام تماشا از آرامگاه باباطاهر عریانی گزیده‌ی دوبیتی‌های شیرین و عاشقانه او را در کتیبه‌های مرمری باطن آرامگاه می خوانند و اهل ذوق وسلیقه با جذبه خاصی زیر تاثیر دوبیتی‌های باباطاهر قرار می گیرند

کوه خضر، زیارتگاه یا یک مکان تاریخی

کوه خضر زیارتگاه یا این که یک مکان تاریخی؟
کوه خضر فرستاده ( ع ) از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی استان قم است که طبق اوراق تاریخی و گفتگوها باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال داراست و سالانه صاحب خانه گردشگران و بازدیدکنندگان اکثری از سراسر کشور‌ایران است .


استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی , اثرها و عمارت‌های کهن بخش اعظمی را می‌توان دید که با گذر زمان , همچون دُری ناب , بر قیمت و شکوه آنها افزوده میگردد . مقابر گلشن گنبد سبز , مسجد جامع قم , خانه‌ی ملاصدرا , قره تپه‌‌ی قمرود , کاروانسرای دیر گچین , دریاچه‌ی نمک آبگینه پادشاه , میل بابک و بخش اعظمی دیگر از جمله اثرها و عمارت‌های تاریخی این حوزه‌ از مملکت است که با حضور در هر مورد , عظمت , نام‌و‌نشان و اصالت فرهنگ و فرهنگ و تمدن اهل ایران در قالب هنر و ذوق و سلیقه معماری , قابل لمس خواهد بود .

شرایط جغرافیایی کوه خضر فرستاده

کوه خضر رسول , در ۶ کیلومتری راءس شهرستان قم به جهت جنوب و در حوالی شهرک ایثار جای‌دارد . از سایر مکان‌های تاریخی و مهمی که در حوالی این مکان خوشگل و روضه خوان موجود است , مسجد مقدس جمکران است که خوشبختانه به کارایی مسئولان این استان , مسیر عبور این مسجد را در دامنه‌ی کوه خضر پباده سازی و احداث کرده‌اند . با این روش , بازدیدکنندگان و زائران می توانند هر دو مکان را با ذهنی سهل و آسان زیارت و سیاحت نمایند .


طبق اظهار حیث مورخان و باستان‌شناسان , به حیث میرسد که نزدیک به ۳ هزار سال پیش , در قله‌ کوه خضر غاری وجود داشته که ممکن است محل نیایش و عبادت حضرت خضر رسول ( ع ) بوده است . غاری که امروزه به مسجدی کوچک تبدیل شده‌است . ولی در دورانی که شهرستان قم نظیر روز جاری توسعه و گسترش نیافته و تا دامنه‌ این کوه پیشروی نکرده‌ بود , اکثری از عارفان , زاهدان و سالکان از این مکان تحت عنوان مکانی امن و خلوتگاهی روضه خوان و معنوی برای انجام عبادات عاشقانه و عارفانه‌ی خویش فایده می‌بردند .

وجه تسمیه اسم کوه خضر رسول
این کوه به دلیل این‌که معبد حضرت خضر رسول بوده است , به‌این اسم آوازه یافته و در سراسر کشور‌ایران آن را به کوه خضر پیامبر می شناسند . سخنان گوهربار فراوانی از ائمه‌ی معصوم ( ع ) هم در باب حضرت خضر ( ع ) ثبت شده‌است .



مستندات تاریخی و مذهبی در رابطه کوه خضر رسول
تحت عنوان مثال حضرت امام درست گو ( ع ) ایشان را از پیامبران الهی برشمرده و از معجزات او به سبزی و خرمی زمین‌های کم آب و بی آب و علف , بعداز حضور و نشستن ایشان در آن مکان‌ها اشاره کرده‌اند . به همین بهانه است که اسم آن بزرگوار به خضر یعنی سبز و خرم , آوازه یافته است . اسم حساس حضرت خضر ( ع ) «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح ( ع ) » بیان شده شده‌است . در صحبت دیگری از امام درستگو ( ع ) , خضر ( ع ) عالم الهی معرفی شده‌اند که حضرت موسی ( ع ) به زیارت ایشان شتافت و در آیه ها قرآن کریم و مهربان هم سوای این‌که نامی از این پیام‌آور الهی ذکر شود , از او با عباراتی خوشگل و ستودنی , مدح و تعریف‌و‌تمجید به کار آمده و به ملازمت و همراهی حضرت خضر رسول با حضرت موسی ( ع ) هم اشاراتی انجام شده است .

خضر رسول

قدمت طولانی و عدم فوت حضرت خضر پیامبر ( ع ) تا دمیده شدن در صور , از مهمترین ویژگی‌های ایشان است که در بعضا از روایات ائمه‌ی اطهار , نقل قول‌ها و صحبت‌های عالمان فقاهتی و مذهبی بازدید میگردد . همینطور , طبق مندرجات برجای‌مانده در کتاب‌های حدیث , به لحاظ می رسد که او در مراسم عید غدیر خم که درین مملکت فیس اعطا کرد , در مجالس عزاداری حضرت فرستاده اکرم ( ص ) و در هنگام شهیدشدن امیرالمومنان حضرت علی ( ع ) حضور یافته است . امام رضا ( ع ) هم در مورد ایشان میفرمایند :

حضرت خضر ( ع ) از آب حیات نوشیده و زنده است و تا زمانیکه در صور دمیده شود , از عالم نخواهد رفت . وی نزد ما میاید و به ما درود و سلام می‌فرستد . به گونه‌ای که فقط صدایش را شنیده و چهره‌اش را نمیبینیم . همینطور این نبی الهی در مراسم حج حضور داشته و همگی مناسک آن را انجام می دهد . طی روز عرفه هم در میهن عرفات ایستاده و برای برآورده شدن دعای مومنان آمین می گوید .

در حدیث دارای اعتبار دیگری از حضرت علی ( ع ) , احداث مسجدی در مجاورت کوه خضر فرستاده تیتر شده‌است که مکانی برای یاران خاصه‌ی حضرت مهدی ( عج ) است . در کتاب انوارالمشعشعین , جلد یک , صفحه‌ی ۴۵۴ ,

12