کوه خضر، زیارتگاه یا یک مکان تاریخی

دوشنبه 12 اسفند 1398
3:32
جعفر
کوه خضر، زیارتگاه یا یک مکان تاریخی

کوه خضر زیارتگاه یا این که یک مکان تاریخی؟
کوه خضر فرستاده ( ع ) از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی استان قم است که طبق اوراق تاریخی و گفتگوها باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال داراست و سالانه صاحب خانه گردشگران و بازدیدکنندگان اکثری از سراسر کشور‌ایران است .


استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی , اثرها و عمارت‌های کهن بخش اعظمی را می‌توان دید که با گذر زمان , همچون دُری ناب , بر قیمت و شکوه آنها افزوده میگردد . مقابر گلشن گنبد سبز , مسجد جامع قم , خانه‌ی ملاصدرا , قره تپه‌‌ی قمرود , کاروانسرای دیر گچین , دریاچه‌ی نمک آبگینه پادشاه , میل بابک و بخش اعظمی دیگر از جمله اثرها و عمارت‌های تاریخی این حوزه‌ از مملکت است که با حضور در هر مورد , عظمت , نام‌و‌نشان و اصالت فرهنگ و فرهنگ و تمدن اهل ایران در قالب هنر و ذوق و سلیقه معماری , قابل لمس خواهد بود .

شرایط جغرافیایی کوه خضر فرستاده

کوه خضر رسول , در ۶ کیلومتری راءس شهرستان قم به جهت جنوب و در حوالی شهرک ایثار جای‌دارد . از سایر مکان‌های تاریخی و مهمی که در حوالی این مکان خوشگل و روضه خوان موجود است , مسجد مقدس جمکران است که خوشبختانه به کارایی مسئولان این استان , مسیر عبور این مسجد را در دامنه‌ی کوه خضر پباده سازی و احداث کرده‌اند . با این روش , بازدیدکنندگان و زائران می توانند هر دو مکان را با ذهنی سهل و آسان زیارت و سیاحت نمایند .


طبق اظهار حیث مورخان و باستان‌شناسان , به حیث میرسد که نزدیک به ۳ هزار سال پیش , در قله‌ کوه خضر غاری وجود داشته که ممکن است محل نیایش و عبادت حضرت خضر رسول ( ع ) بوده است . غاری که امروزه به مسجدی کوچک تبدیل شده‌است . ولی در دورانی که شهرستان قم نظیر روز جاری توسعه و گسترش نیافته و تا دامنه‌ این کوه پیشروی نکرده‌ بود , اکثری از عارفان , زاهدان و سالکان از این مکان تحت عنوان مکانی امن و خلوتگاهی روضه خوان و معنوی برای انجام عبادات عاشقانه و عارفانه‌ی خویش فایده می‌بردند .

وجه تسمیه اسم کوه خضر رسول
این کوه به دلیل این‌که معبد حضرت خضر رسول بوده است , به‌این اسم آوازه یافته و در سراسر کشور‌ایران آن را به کوه خضر پیامبر می شناسند . سخنان گوهربار فراوانی از ائمه‌ی معصوم ( ع ) هم در باب حضرت خضر ( ع ) ثبت شده‌است .



مستندات تاریخی و مذهبی در رابطه کوه خضر رسول
تحت عنوان مثال حضرت امام درست گو ( ع ) ایشان را از پیامبران الهی برشمرده و از معجزات او به سبزی و خرمی زمین‌های کم آب و بی آب و علف , بعداز حضور و نشستن ایشان در آن مکان‌ها اشاره کرده‌اند . به همین بهانه است که اسم آن بزرگوار به خضر یعنی سبز و خرم , آوازه یافته است . اسم حساس حضرت خضر ( ع ) «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح ( ع ) » بیان شده شده‌است . در صحبت دیگری از امام درستگو ( ع ) , خضر ( ع ) عالم الهی معرفی شده‌اند که حضرت موسی ( ع ) به زیارت ایشان شتافت و در آیه ها قرآن کریم و مهربان هم سوای این‌که نامی از این پیام‌آور الهی ذکر شود , از او با عباراتی خوشگل و ستودنی , مدح و تعریف‌و‌تمجید به کار آمده و به ملازمت و همراهی حضرت خضر رسول با حضرت موسی ( ع ) هم اشاراتی انجام شده است .

خضر رسول

قدمت طولانی و عدم فوت حضرت خضر پیامبر ( ع ) تا دمیده شدن در صور , از مهمترین ویژگی‌های ایشان است که در بعضا از روایات ائمه‌ی اطهار , نقل قول‌ها و صحبت‌های عالمان فقاهتی و مذهبی بازدید میگردد . همینطور , طبق مندرجات برجای‌مانده در کتاب‌های حدیث , به لحاظ می رسد که او در مراسم عید غدیر خم که درین مملکت فیس اعطا کرد , در مجالس عزاداری حضرت فرستاده اکرم ( ص ) و در هنگام شهیدشدن امیرالمومنان حضرت علی ( ع ) حضور یافته است . امام رضا ( ع ) هم در مورد ایشان میفرمایند :

حضرت خضر ( ع ) از آب حیات نوشیده و زنده است و تا زمانیکه در صور دمیده شود , از عالم نخواهد رفت . وی نزد ما میاید و به ما درود و سلام می‌فرستد . به گونه‌ای که فقط صدایش را شنیده و چهره‌اش را نمیبینیم . همینطور این نبی الهی در مراسم حج حضور داشته و همگی مناسک آن را انجام می دهد . طی روز عرفه هم در میهن عرفات ایستاده و برای برآورده شدن دعای مومنان آمین می گوید .

در حدیث دارای اعتبار دیگری از حضرت علی ( ع ) , احداث مسجدی در مجاورت کوه خضر فرستاده تیتر شده‌است که مکانی برای یاران خاصه‌ی حضرت مهدی ( عج ) است . در کتاب انوارالمشعشعین , جلد یک , صفحه‌ی ۴۵۴ ,


[ بازدید : 109 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معرفی اماکن تفریحی ایران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]